My Visitors

blogspot visitor counter

Saturday, April 11, 2009

Ikhlas atau sekadar ikut2 saje?


Salam..aku bkn nak citer ape..just nak cite sikap sorg muslim ni la..

die ni seorg2 yang pandai dalam bab agama n alim2 gitu…aku respek n kagum dgn diorg ni..so,sebagai slah satu aktiviti dakwah, die n rakan2 yang lain pon membuat ziarah dari bilik ke bilik dengn motif untuk saling mengingatkan antara satu sama lain…aku still ingat lagi salah sorg budak dari grup ni cakap time ziarah bilik aku “kami datang bukan nak ajak pegi surau..cume nak saling mengingati dan menguatkan silaturrahim…”…
so..aku nak citer pasal silaturrahim yang disarankan oleh budak ni..dalam setahun ni, ade la 2-3 kali die ziarah bilik aku..aku pon ikhlas mendengar nasihat yg diorag bagi…n memang terasa la ke dalam hati ni..tp yang aku pelik kat sini, dah setahun n 2-3 kali dia ziarah aku,name aku pon die xtahu…kali kedua die ziarah aku, die silap name aku…tp aku consider la coz aku xrapat pon ngn die or membe2 die..n aku bkn kaki futsal cam die…so aku pun xamik pot la bnde ni..

tp yg aku geram ni…bile aku berjaln n berselisih dgn die, satu senyuman pon aku xpenah dapat dari die..aku ni mmg jnis kalu selisih nak senyum la kt org tu sebab kite kenal kan…xkan wat sombong lak..tp bile aku tgk muke die cam taik jek,sape nak senyum…die buat muke xkenal je lalu sebelah aku…padahal bile ziarah org, bukan maen menyarankan pentingnye silaturrahim…**** sangat…. Aku taw aku nip on bkn kaki surau cm die ni, tp seteruk mane pon manusia tu, xkan la nak wat bodo je kan..nabi pon terima semua org..yang baek ke..yg jahat ke….die tetap bgi salam..ni tak..lalu sebelah pon pndang sebelah mata jek..so persoalannya sekrg..IKHLAS KE DIE NI ZIARAH RAKAN MUSLIM DIE? ATAU SEKADAR NAK IKUT2 ORG ATAU NAK BUAT SYARAT JEK…ntahlah..aku serah je pada Dia yang di atas..aku pon xleh nilai keihklasan die…cume nak ingatkan jek..KITA NI MANUSIA KALU JUMPA2 TU SENYUM2 LAH SIKIT..BUKAN KENE BAYAR PON KALO SENYUM...KAN SEDEKAH TU..


*senyumlah walaupun senyum mu itu tidak manis...asalkan kita ikhlas...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...