My Visitors

blogspot visitor counter

Sunday, May 8, 2011

Bila sume orang bercakap pasal Mama mereka, saya pon mahu juge.


honestly, aku xpenah hafal bile Mother's Day sebenarnye...yup.that's da truth.yg aku tahu bulan Mei je...ye dan aku juge taw, korg sedang melabel aku anak derhaka..xde sebab pon nape ak xingat...bile org ckap hari ni Mother's Day jek, aku pon baru wish...yes, dis special day came + go every year. But, I really find that it's too hard for me to express my feelings to my own mom... Mybe what people called as "EGO" is the problem. ye la kan. normal la LELAKI memang la BESAR EGO NYE...xsemestinye tidak meluahkan rase sayang bermakna kite xsayang. tp, jauh dalam hati rase sayang tu xtergambar dgn ayat @ kata2. So many sacrifices she made. sebab tu, SYURGA DI BAWAH TELAPAK KAKI IBU. sejak kecik lagi, every year bile besday or mother's day, susah nak cakap kt Mama yg aku SANGAT SUPER SAYANG die...so, yang terluah cuma wish "Selamat Hari Ibu,Ma!". tp pe yg kite rse pade die xtermampu nak cakap, xtaw la kenapa. MALU agak nye. Tp baru2 ni, waktu aku posting wad O&G, aku observe delivery baby.Mase tu aku sedar betapa peritnye ibu2 ni lahirkan seorg anak. Hari tu jugak lah aku kol Mama, cakap TERIMA KASIH sebab lahirkan aku. Aku dpt rase yg nada die terkejut + gembira mase tu.And yes, it's my first time expressed those feelings!

bila tengok kt TV, ade macam2 drama dorg buat pasal MAK/IBU/UMI. n moral of da story selalunye mesti pasal "Hargailah + Sayangilah Ibu Anda Sementara Beliau Masih Hidup". aku pon selalu gak terpikir. aku selalu terpikir pe aku akan rase kalu Mama dah xde.ak xtaw la klu aku meroyan ke? ak terpikir mampu ke klu aku yg imamkan arwah..bukan mendoa yg xbaik, tapi bende2 ni senang sentap jiwa aku. aku akui, aku ni susah jugak nak menangis. Certain2 bnde je boleh wat aku nanges. Antaranya berkaitan dgn MAMA.

klu nak bercerita pasal sacrifice yg Mama buat, smpai tahun depan pon blom tentu habes.Mula dengan 9 bulan dalam perot secara breech (songsang), sampai beranak, pastu nak membesar lagik. Payah. Xade org yg boleh menandingi insan bernama IBU ni. Bangun 4-5 pagi nak buat breakfast, pastu kejot anak2 + suami. Tu pon klu anak2 bangun.Klu, xbangun, nak kene perhambat dulu. Pastu, nak gi sekolah nak bawak bekal pulak tuh.Padahal Mak kite sendiri pon nk kene siap pi keje kol 8. anak2 dah sette, nak layan breakfast suami lak. 7.30 baru nak mandi, pstu g keje.Sanggop balik lunch hour nak hantar lauk tuk anak2.pastu pegi keje balik pukul 2. Naik bas plak tu.Mama bkn de keta pon. (T_T)


Bile dah besar, anak2 sume degil. xmo ikot cakap.Suh semayang, xsemayang. nak kene hambat baru leh gerak...sampai ke tua sekrg ni pon still kene hambat.klu tinggal smyang, kuar lah ayat pedas yg memang makan dalam. "Korang ni aku tgok, semayang xkesah pon ek".(bese la,org melaka kasar sikit bunyi nye) .di saat aku menaip ni, aku azam xnak tggal semayang lagi(Amin..). Lagi satu, klu bab makan, mama selalu beralah. Kadang2 aku + adik beradik agaknye terlampau kebulur. Mama sanggop bgi makanan die. Mulut die cakap X NAK makanan tu, tp sebenarnye die sayang anak2 die.

Waktu dok asrama dulu, mama selalu dtg lawat time weekend.Ayah g keje. Mama + Suraya (adik aku) sanggop naek bas melawat aku. Time tu, sekolah aku dalam kem. So,penah sekali tu bus xmasuk dlm kem. Nak xnak, mama jalan kaki masuk kem. Bagi aku,orang muda, sangatlah jauh. Bila dah nak sampai sekolah aku, dari jauh aku dpt tgok mama jalan dengan bakul makanan kt tangan.Sayu hati aku time tuh...Tp bile dah senang sikit, ayah dtg ngn mama naik keta.Dah xpyah nak naek bas lagi.


Sekarang,Mama masih lagi macam dulu. Masih bangun pagi2 mcm dulu. Kekadang bile aku muhasabah diri, teringat balik saat2 aku tinggi2 suare,marah2 dekat mama. Kadang2 aku teringat bile mama pujuk aku bile aku tibe2 moody +naik hangin. Banyak sgt dosa aku. Aku sentiasa doa ALLAH pjg kan lah umur ayah mama supaya aku sempat balas jasa mereka. Supaya aku sentiasa rase kasih syg mereka. My life is nothing without them. A fact that nobody can denies.Even kalau hari ni kau marah2 + xsuke dengan parents sekali pon, at da end korg akan cari mereka jugak. Aku doa kan Mama + Ayah sentiasa diampuni dosa-dosa mereka, diberi nikmat kesihatan, dan sentiasa mendapat keberkatan dalam hidup.Amin.

TO MY BELOVED MOTHER,  
PUAN ZABIAH BT ABD MAJID,


I LOVE U SOOOOOOO MUCH, WE ALL LOVE U.





No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...