My Visitors

blogspot visitor counter

Friday, September 24, 2010

Pengalaman Mematangkan Kita, Manusia

Hari ini aku belajar bahawa :

"X semua cinta itu manis dan indah. Ada juga cinta yg perit dan sentiasa Allah uji"

Apa yg aku ckp kan ni, bukan la semua nya dari pengalamn aku sendiri. Tapi byk juga dari pengalaman org sekeliling aku, yg aku kira rapat atau kurang2 pon yg aku kenal. Bagi aku, cinta ni bukan setakat keluar hujung minggu tgok muvie, atau berkepit 24 jam sehari semalam, atau xpon beli hadiah waktu besday. Tapi cinta sebetul-betul nye menagih komitmen + tolak ansur + saling faham + komunikasi. 

Cinta boleh hidup walau kita xde duit. Tapi lumrah manusia skrg : "No Money, No Love.With Money, I'll give U Everything".Sampai kan yg xpatot dibagi pon, akan dibagi. Kalau korg semua faham la. Kadang2 benda2 macam ni (sikap manusia skrg), buat aku takut nak mencari komitmen dan memberi komitmen. Bagi aku, biarlah bercinta sampai ke rumahtangga. Xde makna nye bercinta bagai nak terbalik bumi ni, tapi last2 xkemana akhirnye. Ingat senang ke nak recover lepas putus cinta? I've seen it in my life.Believe me. Sampai pernah terdetik kat hati aku ni, aku pasrah je kalau xde jodoh. Aku risau takut xtermampu nak menjga anak orang. Menyeksa hidup aku dan dia. Aku serah pada masa saja yg tentukan.Lagi pon, dengan umur aku sekarang, ak masih rase belom cukup matang nak pikir hal2 org dewasa nih. Masalah kene reject belom cite lagi la kan. Lagi sedeh.

Bila bercakap pasal cinta, aku sangat sedih juga dengan sikap manusia sekarang bile nak kahwin. Sanggup berhabis duit @ buat loan demi kahwin. Bukan lah aku mengata kahwin xpakai duit. Tapi kita ikut lah kemampuan diri kita. Nanti jadi pulak kes menuntut duit hantaran la, ape la... apa yg jauh lagi penting adalah kehidupan lepas kahwin.Nanti kalau ade rezeki, dapat anak. Belanja anak nk kene keluar. Duit rumah, duit kereta, duit api air. Aku dah melalui semua tu sebab aku pon dibesar dlm keluarga yg susah.Ak tahu apa rase nye bila xde duit nak belanja. Setakat dapat nama + pujian time hari bersanding jek. Kemudian nye nanti, hutang kawin xhabes, anak dah berderet. Time tu mcam2 la jadik. Kes bunuh la..kes cerai la..kes sembelih anak la.

Kalau kita kahwin tanpa restu, mesti kite rse hidup kite ni tak aman. Kadang2 sikap mak ayah kite yg kurang faham + demand lebih2 ni yang menyeksa hidup anak2. Mak ayah nak tengok anak kawin megah2.Setahun sekali kate nye. Pastu nanti, bini ke mana, anak ke mana, hutang ke mana. Sangat susah bile hidup kita ni dah terbiasa dengan adat resam yg xpenting, klu nak dibanding dgn hukum syarak. Sikap mak ayah yg xsupportive pon jadik masalah. Suke sangat jadik King & Queen Control untuk benda2 yg xperlu. Memang betul, mak ayah nak tgok anak2 die bahagia. Tapi klu sikap mak ayah tu macam Tuhan nak mengatur hidup orang, pe kejadah nye??.Sampai semua bnde pon nak diatur. Xboleh dibiar berdikari sikit. Sikap yg xsupportive mcm ni la bagi aku, pemusnah keyakinan + development anak2 time kecik.

Bila bercakap pasal CONTROL nih, anak2 sepatotnye diberi kebebasan memilih apa jalan yg die nak tuju. Maksud nye bukan lah nak pilih jalan hitam, tapi pilih minat dan kecenderungan dia. Mak ayah seharusnye memantau dan beri guide. Mane2 yg xbaik, jangan dibuat. Nak amik contoh, macam aku sendiri. Nak amik medic, bukannye minat aku sendiri.Tapi disebabkan aku xpasti ape minat aku mase apply degree, aku pon ikut cakap mak ayah nak amik medic.Mungkin aku pikir result aku ok, so aku insya allah leh survive. Tapi hakikatnye, klu xde interest yg kuat dan dtang dari dalam diri, memang susah la sikit. Tapi aku xboleh nyesal n tolak takdir. I have to move on n no turning back..aku kena pastikan jalan yg aku dh pilih ni boleh buat aku gembira dlm hidup.

 Tu je la aku nak ngomel.Xtaw nape tibe2 nk wat post cmnih. Mungkin rasa lega kalau dpt tulis dlm blog. Nak cite kat orang, xde yg sudi nak dengar. Lagi pule aib2 ni xbek nk cite kan.Tu je la motif aku. Aku nak luahkan rase hati aku betapa rumah tangga ni satu perkara paling payah nak diurus. Bukan kasih sayang + seks semata-mata, tapi sangat byak memerlukan sabar + tolak ansur. Tengok je la berita sekarang nih. Kes bini curang la, kes laki curang la..kes poligami la..kes kawin lari la...kes lari dri umah la..sapa xtakot bile tengok realiti hidup yg macam nih. Aku dh tengok mcam2 kes, even dlm keluarga aku sendiri..paling banyak kes poligami la. Kes suami kawin 2 bile bini jatuh sakit.Pastu skrg ade tanda2 nak kaut harta bini n diabaikan. Ade pulak kes suami kawin lain sebab nk kawin janda kilang. Ade plak kes keluarga bini pertama berperang besar time raye pertama.Sudahnye, dah putus hubungan terus. Ade lagi kes suami kecik ati dengan keluarga mertua la, suami control bini sebab cemburu buta. Ade tu, umur org kata sepatutnye sujud kat tikar sejadah siang malam, tpi cerai sebab anak dara. Ade yg xboleh salah sikit, 24jam nak gaduh. Sape yg xtakot tengok benda 2 cam gini. Memang la lumrah rumah tangga.Tapi klu dh smpai hidup tiap2 hari makan hati, manusia mne la nak tahan kan.Kite ni mnusia, bukan robot.Ade hati,ade akal, ade perasaan.


Sekarang aku just harap, hidup aku di masa akn datang xde musibah, xde sakit dan stress. Sebab aku taw aku de tendency tok depress kalau xmampu nak lawan.Ya Allah berilah aku kekuatan.Amin

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...