My Visitors

blogspot visitor counter

Saturday, December 19, 2009

minta sedekah

aku dh byk kali gak le jmpe org yg meminta sedekah (selalunya buta) , tp dibantu oleh seorg yg sihat tok bwak die jalan g minta sedekah kt org ramai (selalunya kt kedai2 makan,maple etc...)..xleh bla...ak geram bkn sbb die minta sedekah..aku xpnah xbg klu org mtk aku.in fact klu ak g pasar mlm pon ade jek aku sumbang duit sikit kt die..

yg buat aku geram bila die mtk smbnagn kt org, tp di sisi die ade lak manusia normal ,yg konfem2 xbuta @cacat tok bwak die dri satu tmpat ke stu tmpat..selalunya yg aku nmpak org ni adelah pmpuan, xtaw la, bini die kot...punye la byk keje or cara lain nk mencari rezeki..islam pon xbg kite meminta sedekah...

sekali tu ak g SURI, pastu ade lak sorg pempuan pangkat mak2 ni bawak la sorg laki (mybe laki die kot), pegi meja ke meja tok minta sdekah.pastu die bg tisu...public xkesah pon klu nak bantu insan susah seperti die.mne taw esok lusa kite lak perlu pertlongan..tp bile public tgk seorg buta mnta sedekah, tmbah lak ade sorg pmpuan normal yg bawak die, it's annoying la...silap2 yg buta tu diekploitasi oleh yg normal tu..

yg plg xleh blah, mase dekat suri tu, lepas je dorg mntak sedekah, terus beli seplastik otak2 yg byk gak...leh caye ke? mlysia ni skg dah byk org cmtuh...ambil kesempatan atas kekurngan diri..krajaan lak cm xde usaha nk tolong org2 cmni...bg peluang krja ke, bg rumah perlindungan ke..malu bila negara semakin membgun kononnye, tp masih lg byk org2 mcm ni...walopon mybe dorg sndiri yg malas cri keje, xkan nak bia cmtuh je smpai zaman 2020nt?...fikir2 kan lah..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...