My Visitors

blogspot visitor counter

Sunday, December 13, 2009

Jangan lihat dengan matamu yg LULUS, tapi lihatlah dengan mataku yang GAGAL

ntah la tibe2 ak rse nk tulis something lepas mndgr idea2 dari topik perbincangan "Usaha2 mengeratkan hubungan 1st year ngn 2nd year & usaha membantu rakan2 yg lemah" oleh rakan2 sendiri...

pertama2 nye ak rse amat3x tersentap dn makan hati dgn ayat  certain2 rakan yg dah lulus tentang rakan2 fail yang hidupnya hanye bersama games, FB dan asik dok dlm bilik.sebab pe ak tersentap?..sebab 3 bende tu mmg  direct kene kt aku...agak pnas..yg FAIL saja kah yg maen fb dan games serta terperap kt bilik??? sgguh krg sensitiviti di situ....terus ak mnarik diri untuk bg idea...asal ak nk ckp, die kate aku mencelah org tgh ckp..mmg la..tgh semangat ni nak cakap...org laen mencelah, boleh aje...lantak ko lah...

PSIPUM??

bile mereka tnye aku, ape yg ko dpt dri PSIPUM????...aku berfikir kejap.ade yg ckp tuk PERJUANGKAN ISLAM. Bile ikhlas tolong, Allah akan tolong kite.Ya, mmg aku sgt setuju.Ade pulak kate, tuk PAST YEAR QUESTIONS.Ade pulak kte sebab die suke leh JUMPE N MIX NGN MEMBER2...tp bg aku, aku hnye  enjoy ngn aktiviti psipum dan past year pon just 1st year je la yg membantu. 2nd year ni cm xbrpe sistematik pon past year nye.klu ade pon, xde pon nk dikongsi2.member2 je la dpt. ak pon ade rse hairan gak.sebab batch aku ni cm aku blom nmpak lg past year dri batch aku sendiri....mybe ak x perasan, tu xtaw la..sejujurnya dri hati aku nih, psipum ni kkdg2 bersifat kroni. bile ade aktiviti, hnye org same je la yg die bg kepercayaan nk urus sesuatu. dan yg aku lihat mereka yg dipercayai ini sumer nye adelah mereka yg aktif di surau atau yg alim2...yg tinggal budak2 laen yg mmg xjoin aktiviti.bagi aku, ni lah SEBAB nye kenape ramai xmau join aktiviti psipum dgn aktif. mereka xrse dihargai sebgai seorg ahli.mereka rse mereka xcukup layak nk urus sesuatu event.TETAPI, skrang ni, mereka pula yg dilihat sebgai punca masalah PSIPUM kurg mendapat sambutan dri ahli2 nye...APAKAH??

Mereka MEMPERKATAKAN yg mereka MENGAMBIL BERAT, tapi benarkah mereka MENUNJUKKAN yg mereka benar2 ambil berat??

Mereka bercakap mengenai result batch yg mane lbh kurg 60 org fail termasuk aku...dan dorg nak pegi jmpe 1st year bile result dh kuar bg memberi smangat pada yg xbernasib baik....sangat mengambil berat.TETAPI kenape 1st year sje? xmau bg semangat pd 2nd year ke? mngkin dorg fikir 2nd year
 dh pernah fail, so xyah la sgt nk bg semangat...YOU'RE TOTALLY WRONG....sejujurnya aku rse sgt sedih bila mana org yg dah lulus bergembira meraikan kelulusan & yg gagal terbiar mengenang nasib dan menyendiri...tidak terkeluar pon kate2 dri mulut nk bg support walaupon shingga kini...ITU KAH AMBIL BERAT?? terlalu merisaukan batch org lain, padahal batch sendiri ni pon cm hape jek...

Mereka sgt hebat dan bijak memberi idea tok membantu rakan yg tercicir...aku sgt2 berharap idea stdy grup itu akan dibuat dan akan berjaya...supaye senang nk bantu aku yg lembab dan dh hilang minat pda medic ni...i wish u all gud luck for dis project...support 100%...

8 comments:

twistal said...

Salam mon..
aku sangat setuju dengan apa yang ko kata, tapi mungkin ko tak rasa apa yg aku rasa... even, aku rasa lagi perit daripada tuh..
aku penag gagal lebih dari tuh, dan aku sendiri yang jatuh bangun tanpa org lain...
sbb tuh ko perasan skrang ni everything barang2 past year ke, nota2, aku tak kongsi sbb smua yg berlaku pada aku...
tapi, bila aku fikir balik, mmg la silap, tapi nak buat macam mana, dah itu naluri aku... hehe...

lagi satu ttg PSIPUM, aku lagi sangat setuju..
aku pun tak faham apa matlamat PSIPUM ni.. pada hakikatnya PSIPUM ni sebagai satu platform utk kita rapatkan ukhwah, tapi bila time agm, baru la nak buat promosi utk satukan ahli..
pandai plak org2 yg buat promosi kata PSIPUM skrang takda aktiviti.. sedangkan dowang yg PEMALAS nak buat.. smua nak di suap, MMG TAK AR...

dan satu je nasihat aku, ko jgn memikirkan sgt ttg kawan2 utk membantu ko.. agak susah utk ko dapat kawan2 mcm tuh, cuma jgn plak ko abaikan kawan2 ko...
aku pun dah rasa hilangnya kawan2 aku.. so nak buat mcm mana, tak da rezeki.. hehehe

apa2 pun, truskan perjuangan selagi ko mampu..
ALLAH melihat usaha kita, bukan keputusannya..
:)

Monty Mont said...

thanks for da comment.

tu la..bile difikir byk2 kali, masalah stdy ni salah sendiri sebenarnya..ntah la.aku ade msalah interest la.kurg interest pada medic. ak pon xtaw ak sesuai ke ngn medic ni.tp ak cube yg terbaek la.

ak pon kagum ngn ko coz bg aku ko rajin n sgt2 berdikari.ko cri inisiatif sndiri.hope dlm contohi smgt itu...

chaiyok!!

twistal said...

mon, bagi aku, ALLAH telah melayakkan diri ko ke dunia medic ni.. jangan ko fikir akan bnda tuh.. masa tahun lepas masa aku dapat result first year aku, aku sgt sedih sampai tak sanggup nak berdepan ngan smua orang... tapi, aku truskan.. kalau ko lihat, smua dak repeat smuanya meneruskan walaupun sakit..

sama ada ko interest atau tak, ALLAH dah bagi jalan ko kat medic ni.. teruskan...
boleh punya..
go go go.. hhehhe

Ain Shamsudin said...

yang pasal psipum uhh,ak stuju 100% mon.siyesly!!!

Ms Yana said...

Assalamualaikum, tertarik dengan tajuk post ko..
tp jgnlah kita abaikan pandangn mata yg LULUS tu,kita taw sahabat2 kita cuba memahami, tp sejauh mana kita cuba memahami sahabat kita??

untuk PSIPUM, mengapa kita perlu merasa dihargai? bukankah kita yang patut menghargai PSIPUM? pandanglah PSIPUM dengan mata yang menghargai :] ingatlah, kata2 mmg mudah dilontarkan, lontaran itu mungkin lebih jauh dari jarak yang diniatkan. Wallahuallam

All the best mont. Jum tingkatkan usaha untuk part B ni! Chaiyok2!

twistal said...

PSIPUM doesnt mean anythin if semua org nak tunjuk baik time2 susah... atau itu lumrah manusia???!!
owh ye tak ye, PSIPUM pun terdiri daripada budak2 medickan.. dowang pun nak study gak.. mana ada masa nak tlg yg lain..
lupa plak aku akan kenyataan tuh...
even dak 1st yr gagal lebih dari 60%.. sape nak jawab?? yetak ye gak, sape suruh dowang tak study kan... sape suruh dowang tak buat past year?? sape suruh dowang tak dtg jumpa dak 2nd year???
ye tak ye gak la.. aku lupa akan kenyataan ini..
even, mock trial pun "ada".. kenapa dowang still gagal ah??

sorry ar MON, aku tak niat nak tulis dlm blog ko, tapi memandangkan ko pun cerita pasal PSIPUM, aku nak gak cerita..
hehhee...

Monty Mont said...

semakin panas pula post ni...tq for da comment.post psipum ni panas nmpaknye.

**tp diingatkan tujuan post aku bkn nak provoke mne2 org atau psipum, ttpi luahan pndangan peribadi.

bersama2 lah kita memperbaiki diri maisng2..insya Allah..may Allah bless us always.

twistal said...

ehehhee....
aku pun bukan nak provoke mana2 pihak...
saje nak tulis...
nak test keyboard baru aku...
oooppsssszzzz....

tapi apa pun mon, kita kena usaha lagi lepas ni.. ko boleh punya... aku tau ko boleh

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...